Conferința internațională dedicată intelligence-ului competitiv la Universitatea Româno-Americană
Prima ediție a „Conferinței Internaționale de Intelligence Competitiv: Bazele Intelligence-ului Competitiv” a avut loc la Universitatea Româno-Americană. La eveniment au participat studenți, profesori, oameni de afaceri și profesioniști din domeniul intelligence-ului competitiv, care au dorit să afle cum își pot construi strategii de business și cum pot lua decizii importante pe baza unor informații cât mai bine documentate. Încă de la prima ediție, conferința și-a propus să devină cel mai important eveniment din domeniul dedicat intelligence-ului competitiv, din România și din Europa de Sud-Est.
Evenimentul a fost deschis de către Prof.univ.dr.habil. Costel Negricea, Rectorul Universității Româno-Americane, și Prof.univ.dr.habil. Tudor Edu, Prorector pentru cercetare științifică, inovare și internaționalizare. În cadrul conferinței au avut loc prezentări, ateliere de lucru și au fost expuse modele de bune practici din domeniul intelligence-ului competitiv, relevante pentru părțile interesate.
Keynote speakerii evenimentului, Paul Santilli, Jonathan Calof și Răzvan Grigorescu, au susținut prezentări alături de alți invitați cu experiență practică în acest domeniu.
Paul Santilli este directorul executiv și președintele emerit al consiliului consultativ al Consorțiului Strategic al Profesioniștilor în Intelligence (Strategic Consortium of Intelligence Professionals – SCIP) și este activ în mai multe roluri consultative pentru mediul academic, pentru mediul de afaceri și pentru organizații guvernamentale.
Prof.univ.dr. Jonathan Calof este co-președintele UNESCO pentru sisteme anticipative de inovare și creare de afaceri, fiind și profesor de Afaceri Internaționale și Strategie la Școala de Management Telfer, în cadrul Universității din Ottawa.
Răzvan Grigorescu este consultant în afaceri cu expertiză recunoscută în marketing, strategie de afaceri, analiză de informații și intelligence competitiv. Domnul Grigorescu a fost speaker la diferite conferințe naționale și internaționale pe diferite teme, precum informații și securitate națională.
Intelligence-ul competitiv poate fi analizat conceptual pe trei direcții principale: ca proces, ca produs și ca organizație.
Atunci când analizăm intelligence-ul competitiv ca proces, avem în vedere mai multe faze/etape ce urmează a fi parcurse sub forma unui ciclu dinamic, denumit ciclul de intelligence competitiv. Etapele ciclului de intelligence competitiv sunt următoarele: planificare, colectare, procesare, analiză, diseminare și analiza feedback-ului.
Produsul de intelligence competitiv este rezultat în urma analizei datelor și informațiilor primare și secundare colectate în mod etic și legal din surse deschise, nesecrete (surse umane, surse documentare și surse tehnice), procesate corespunzător. După obținerea produsului de intelligence competitiv, acesta este diseminat decidenților, din partea cărora se va obține ulterior un feedback. Produsul de intelligence competitiv este unul acționabil și se adresează, în principal, decidenților din lumea afacerilor, având ca scop satisfacerea nevoilor de informare ale acestora, în vederea luării deciziilor manageriale, mai ales a celor de ordin strategic (pe termen lung).
În general, intelligence-ul competitiv se poate regăsi reprezentat ca funcție la nivelul unei organizații (sub forma unui departament de intelligence competitiv sau a uneia / mai multor persoane cu competențe specifice) sau poate îmbrăca forma unei organizații de sine stătătoare ce oferă servicii de intelligence competitiv companiilor interesate.
În România, intelligence-ul competitiv reprezintă un concept relativ nou în rândul majorității companiilor private, însă în lumea occidentală, și nu numai, cei mai importanți jucători din mediul de afaceri îl cunosc și îl aplică deja de mai multe decenii, cu succes. Intelligence-ul competitiv este important deoarece permite afacerilor să înțeleagă mediul competitiv în care activează și provocările acestuia.